“Marin Gherasim – Memoriei lui George Apostu”, o expozitie pe care trebuie s-o vedeti

1
7.135 citiri

vernisaj-marin-gherasim.jpgArtistul Marin Gherasim a deschis la sfirsitul saptaminii trecute, la Muzeul de Arta Contemporana “George Apostu”, prima personala de pictura din ultimii 22 de ani din Bacau, o expozitie eveniment pe care o dedica fostului coleg si prieten George Apostu, de la a carui nastere se implinesc anul acesta 75 de ani.

Este o expozitie centrata in jurul lucrarii “Inaltarea turnului”, in care artistul Marin Gherasim face o profesiune de credinta: “Chiar daca toti sint indiferenti sau daca toti i se opun, artistul isi construieste Turnul. A inalta turnul inseamna a-ti construi fiinta. Pictura este o intrupare”.

Majoritatea lucrarilor expuse au fost realizate in 2009. Sint, insa, prezente si tablouri din perioada de creatie 1987 – 2008.

Alaturi de lucrarile pictorului, in expozitie sint prezente si lucrari de sculptura ale lui George Apostu, ,semn al prezentei artistului bacauan la intilnirea dedicata memoriei sale. Intregind un cerc al prieteniei intru arta, la vernisaj a sustinut un microrecital clarinetistul Aurelian Octav Popa, prieten al artistului Marin Gherasim. Tot acum a fost lansat numarul 33 al revistei de cultura “Vitraliu”, dedicat Esteticii. Si albumul de arta “Marin Gherasim – Pictura. memoriei lui George Apostu”, editat de Centrul International de Cultura si Arte “George Apostu”, cu sprijinul Consiliului Judetean Bacau.

Am fost surprinsa de atitudinea, de altfel absolut fireasca, a artistului Marin Gherasim, care s-a purtat ca o gazda pentru oaspetii expozitiei, in timp ce in atitea alte conditii am vazut ca diferiti invitati sa expuna la Muzeul de Arta Contemporana al Centrului se purtau ei insisi ca niste oaspeti ai Bacaului. Marin Gherasim, detinatorul unei medali de argint pentru pictura la Salonul de Arta de la Grand Palais, Paris, si al unui Ordin National “Steaua României” in grad de comandor, si-a primit cu caldura si generozitate publicul, a intrat in dialog cu privitorii lucrarilor. Expozitia sa face acelasi lucru, in continuare, pentru cei care se intorc s-o priveasca. Vizitati-o. Este o expozitie pe care trebuie sa o vedeti,

Criticul de arta Pavel Susara:

pavel-susra.jpg

(…) Lucrarile din expozitia pe care o deschidem in aceasta seara sint construite in jurul aceleiasi aspiratii, aceleiasi incercari de a impaca spatiul sacru cu spatiul creatiei profane, conventionale, de tip cult. Mai sint in afara de lucrarile din perioada cea mai austera a lui Marin Gherasim si lucrari foarte recente, din ultimi doi ani, care marcheaza o foarte discreta, dar nu mai putin hotarita regindire a ceea ce a facut pina acum. Este vorba de o redescoperire a senzualitatii materiei, a vitalitatii, a energiei launtrice pe care si-a cenzurat-o cumva. Acum Marin Gherasim isi redescopera cumva vocatia uitata sau vocatia neglijata, capacitatea de a retrai senzualitatea imaginii, de a se reconecta la natura, la capacitatea creatorului de a vibra si la curajul de a transmite aceasta vibratie si celor care urmeaza sa-i fie parteneri in ceremonialul de comunicare cu lucrarile”.

Criticul de arta Valentin Ciuca:

valentin-ciuca.jpgAvem de a face in aceasta seara cu un ritual in care aproape ca sacralizam nu atit un om cit o opera. Nu cunosc in evolutia artelor vizuale românesti un om de asemenmea profunzime care stie ca spatiul sacru pe care-l configureaza nu este destinat numai sacrificiilor dar si bucuriei ideale. Una dintre lucrarile emblematice, care stau si pe coperta excelentului album tiparit aici de Mariana Popa nu este altceva decit simbolul verticalitatii si al unirii in dreptate deopotriva catre Dumnezeu dar si catre noi insine. Acest turn, care poate fi turnul de veghe sau poate fi turnul in care tinem tezaurele noastre interioare, demonstreaza ca exista o arhitectura a inefabilului, in care identificam aceasta nevoie de a comunica nu numai profund, dar esential. (…)

Aceste abside, aceste interioare, aceste sanctuare, aceste turnuri sI mai ales tronuri sint ca un simbol al puterii, nu al puterii omenesti, ci ideea de putere a spiritului, a celui care ne trasmite o idee care sa ne faca sa depasim limitele discutabile ale propriei noastre biologii.

In ordin strict personal, cred ca asist la un moment de initiere sI de acces in zonele eterate, cele mai inalte ale spiritului, alaturi de un artist care isi cauta permanent fiorul interior.

(…) Oricind vom desena in jurul nostru un cerc protector cu o singura conditie: sa fi avut macat o data in viata, citeva secunde revelatia de a fi noi insine. Marin Gherasim cred ca traieste aceasta stare la timpul prezent sI continuu.”

vernisajmg.jpg

susara.jpg

susara2.jpg

vernisaj2.jpg

vernisaj31.jpg

– Sculptorul Gheorghe Zarnescu, Dinu Apostu (nepotul lui George Apostu), artistul Marin Gherasim, criticii de arta Pavel Susara si Valentin Ciuca – „scriind” istoria artei românesti la Galeria de Arta Contemporana „George Apostu” din Bacau –

liviu-maftei.jpg

– Lui Liviu Maftei, fotoreporterul Ziarului de Bacau, expozitia i-a dat aripi. 🙂

turnul.jpg

sergiu-adam.jpg

– Poetul Sergiu Adam si aripa lui de inger –

Foto: Contrasens